21 juli 2007

Nivea


Nivea måste vara en av världens mest kända hud- och kroppsvårdsmärke som ägs av det tyska företaget Beiersdorf. Sagan börjar 1911 när Beiersdorfs ägare Oskar Troplowitz tillsammans med en dermatolog och en kemist upptäckte världens första vatten-i-olja-emulsionen: Eucerit. Hudkrämen som baserades på denna emulsion lanserades 1911 under namnet "Nivea" och "niveus" på latinska betyder "snövit". Som jag tidigare skrev var under 1930-talet trendigt med utomhusaktiviteter och företaget lanserade under denna period solskyddslotion men även rakkräm, schampo och ansiktsvatten.

Själv älskar jag Niveas produkter. Dock inte alla. Smink har jag inte testat och Nivea Soft var en av de sämsta ansiktskrämer jag provat. Men jag hade gärna velat ha den kända Nivea doften på flaska :). Minns fortfarande när jag upptäckte Nivea; jag var 4-5 år gammal och min farmor hade en stor burk den klassiska cremen som för henne var den enda riktiga hudkrämen, ingenting annat dög. Synd att jag inte kan använda den i ansiktet idag, min bror inte kan leva utan den. När jag var i Montenegro nyligen köpte jag deras Flexible Curls Styling Mousse och jag måste säga att den är riktig bra. Mitt hår är vågigt och med denna mousse får jag fina lockar (jag låter alltid håret självtorka). Har tagit en flaska med mig hit som ni ser på bilden. Tråkigt att hårserien inte finns att köpa i Sverige. För några år sedan använde jag deras schampo och balsam och var ganska nöjd.

Rich Caring Milk kommer jag alltid tillbaka till. Gillar den under de kalla årstiderna. Återfuktande med den kända doften och är helt enkelt perfekt för den torra huden. Rich Caring Oil är ännu bättre men den har jag inte hittat här i Sverige. Firming Lotion Q10 har jag använt innan sommaren och då mest för att den är lite lättare än "r.c.milk". Den utlovar bl a fastare hud och huden känns lite slätare. Å andra sidan har jag inte slapp hud än så jag kan inte säga om den fungerar. En annan produkt som jag älskar är duscholjan Natural Oil. Tycker att den är perfekt efter dagarna i solen när huden blir torrare än vanligt. De nya Cashmere Moments och Happy Time hade jag testat i Montenegro och kan säga att båda doftar underbart.

Vad tycker ni om Nivea?

Inga kommentarer: